Funda presenteert 'huis van de toekomst' op basis van big data
Op basis van unieke zoekdata presenteert funda vandaag het Huis Van De Toekomst. Alle woonwensen van de consument gebundeld in het ideale huis. Als het aan funda ligt, is dit de basis voor een vraaggestuurde markt.
Huizenzoeksite funda krijgt per dag een miljoen bezoeken en per jaar bekijken al die bezoekers samen maar liefst een miljard huizen. Dit levert een enorme hoeveelheid data op. Deze big data biedt een uniek inzicht in de woonwensen van de Nederlandse consument.
Funzoeker
Zo wordt er opvallend vaak geklikt op te koop staande villa’s en kastelen. De top-30 van meest bekeken huizen bestaat bijna helemaal uit dit soort bijzondere, voor de gemiddelde koper onbereikbare, ‘droomhuizen’. Het gaat daarbij vooral om zogeheten ‘funzoekers’, meldt funda in een persbericht. Soms is dit naar aanleiding van het nieuws dat het huis van een bekende Nederlander te koop staat.
Uiteenlopende wensen
Maar hoe zit het met de woonwensen van de ‘serieuze zoekers’ op funda? Ook daar blijken wens en realiteit uiteen te lopen. Er wordt het meest gezocht op vrijstaande huizen, terwijl rijtjeshuizen veruit het meeste verkocht worden, blijkt uit de verzamelde data. De meeste serieuze zoekers zoeken op een vrijstaand huis met zes kamers, een perceeloppervlak van 150 tot 200 m2 en een vraagprijs van 225 tot 250 duizend euro. In werkelijkheid worden huizen met een vraagprijs van 175 tot 200 duizend euro het meest verkocht; een rijtjeshuis met vijf kamers en perceeloppervlak van 100 tot 150 m2.
De realiteit
Wat verkocht wordt, is dus kleiner en goedkoper dan waar de koper eigenlijk naar op zoek was. Mensen zijn blijkbaar op zoek naar ruimte en hopen dat dat binnen bereik is, maar kopen uiteindelijk toch iets kleiners. “Mensen zijn in hun zoektocht blijkbaar groter aan het kijken dan wat haalbaar is”, zegt Jurriaan van Gent, data-analist bij funda.
Rijtjeskasteel
Bij funda vonden ze het interessant om een stap verder te gaan: kun je wens met werkelijkheid verenigen? En hoe maak je dat visueel? Met de zoekdata als bouwstenen werden architecten Jeroen Atteveld (Heren 5 architecten) en Dingeman Deijs (Dingeman Deijs Architects) ingeschakeld om een huis te ontwerpen waarin wens en realiteit dichter bij elkaar komen. Met als resultaat een andere manier van ruimtegebruik: het funda Huis, ‘het rijtjeskasteel’.
Vraaggestuurde markt
“Dit is mogelijk disruptief voor de woningmarkt”, zegt commercieel directeur Jan Werkman. “Het gaat niet zozeer om dit specifieke ontwerp. Het gaat erom te laten zien wat we met onze data kunnen. En om de implicatie daarvan: de koper wil iets anders dan wat de markt biedt. Big data biedt ons de mogelijkheid de markt te kantelen, van een aanbod- naar een vraaggestuurde markt. Het is onze ambitie om de komende jaren met behulp van data en woonwensen de markt inzicht te geven over wat er gebouwd moet worden. Dat willen we samen met makelaars doen. We nodigen hen van harte uit om mee te denken en samen met ons die uitdaging aan te gaan.”
Bron: Vastgoedactueel - Jaap Hoeve